Wat is de procedure om een nummer in het buitenland aan te vragen?

Geüpdatet 6 months ago door Rene

Bent u geïnteresseerd in een telefoonnummer in het buitenland? Bij de Belfabriek heeft u de keuze uit tientallen landen. In veel van deze landen kunt u vervolgens kiezen uit meerdere soorten telefoonnummers: bijvoorbeeld nummers die gratis voor bellers zijn, of nationale servicenummers waarbij bellers niet meer dan het normale beltarief betalen. Ook voor lokale telefoonnummers, bijvoorbeeld in een stad als New York, Parijs of Moskou, bent u bij ons aan het juiste adres.

Maar hoe zit dat nu met de aanvraagprocedure? Wat gebeurt er zodra u een nummer bij ons in Italië of in Australië bestelt? Is het nodig om een fysieke vestiging ter plekke te hebben, is een postadres voldoende of is het helemaal niet noodzakelijk om een adres in het door u beoogde land te hebben? In dit support-artikel leggen we uit wat de benodigdheden zijn en wat de procedure inhoudt.

1. Plaats uw bestelling

In welk land u ook een nummer wenst, de aanvraag begint altijd hetzelfde: met het invullen van het aanvraagformulier. Met uw NAW-gegevens en (eventueel) uw bankgegevens kunnen we de aanvraag starten.

Afhankelijk van het land kunnen de telecomautoriteiten een (virtueel) adres en/of een lokale KVK-registratie verlangen. Welke extra gegevens er precies nodig zijn, laten wij u weten nadat u uw nummers heeft gekozen en het aanvraagformulier heeft ingevuld.

2. Autoriteiten bekijken uw aanvraag

In Nederland wordt uw nummeraanvraag door de ACM gekeurd, maar in het buitenland zijn er andere instanties die aanvragen beoordelen. Sommige schakelen zeer snel, maar andere hebben weer wat meer tijd nodig. 

Toch zien we dat we voor veel van onze klanten in een groot aantal landen al binnen een week een nummer beschikbaar kunnen hebben. De Belfabriek bewaakt de efficiëntie van de relevante autoriteiten, zodat u een zorg minder hebt.

3. Neem uw nummer in gebruik 

Nadat een nummer aan u is toegewezen zorgen wij ervoor dat u het zo snel mogelijk in gebruik kunt nemen. Daarvoor krijgt u toegang tot Mijn Belfabriek, het online dashboard waarop u het nummer helemaal naar uw hand zet. Ook treft u daar de belstatistieken van de binnenkomende gesprekken wanneer uw nummer aankiesbaar is geworden.

Pas na activering van uw nieuwe nummer(s) krijgt u de factuur. Als u heeft gekozen voor een automatische incasso, dan vindt uw betaling plaats bij de eerstvolgende maandelijkse facturatieronde.


Hoe hebben we het gedaan?